Aktualności
KONCERT CARILLONOWY Pulsaria Perpetua
Jesteśmy partnerem ciekawego wydarzenia artystycznego, które organizuje Polskie Stowarzyszenie Carillonowe. Podczas koncertu wystąpi także Fontanna Heweliusza.
Termin: 3 maja 2017 roku, godz. 21.00
Wstęp wolny
Miejsca do słuchania: dziedziniec OO. Karmelitów, Skwer przy Wielkim Młynie w Gdańsku
Polskie Stowarzyszenie Carillonowe ma zaszczyt zaprosić na wyjątkowe wydarzenie artystyczne, jakim będzie prawykonanie utworu „Wieczne Pulsary” litewskiego kompozytora Giedriusa Kuprevičiusa na elektronikę i carillon. Koncert odbędzie się na carillonie św. Katarzyny, a słuchać go można na dziedzińcu klasztornym zakonu Ojców Karmelitów przy kościele [54°21'14,68 " N; 18°39'04,52 " E], gdzie ustawiony będzie też ekran z obrazem grającego carillonisty.
Bezpośrednio po utworze Pulsaria Perpetua, o godzinie 21.48, usłyszymy utwór Kamila Cieślika – Opowieści fontanny Heweliusza inaugurujący letni sezon Fontanny Heweliusza – Wodowanie Sztuki. Fontanna będzie „grała” w każdy piątek, sobotę i niedzielę o 21.45.
Na dziedzińcu klasztornym będzie ustawiony teleskop z obserwatorium Gdańskich Szkół Autonomicznych, który nastawi i udzieli objaśnień Adam Dąbrowski.
Projekt dofinansowano z budżetu kultury Miasta Gdańska.
O PULSARIA PERPETUA
„Praca ta nie powstałaby, gdyby nie Jan Heweliusz i gdańskie carillony. Johannes Hevelius (1611-1687) – gdański astronom i wierny poddany polskich królów, to symbol przestrzeni, wieczności i pulsarów, które są niczym innym jak przejawem czasu, bez którego życie byłoby martwe, tak jak i bez muzyki.
Kompozycja „Pulsaria Perpetua - Wieczne Pulsary - Amžinieji Pulsarai”, rozpięta jest na metryce przestrzeni i na zarejestrowanych dźwiękach pulsarów. Te dwa fenomeny leżą u podstaw całej natury muzyki. Dzwony pięknego carillonu kościoła św. Katarzyny wyśpiewają i wyrażą mój stosunek do Harmonii Kosmosu. Jeden z tematów muzycznych kompozycji urodził się formalnie z nazwy pulsara B 0329+54, znajdującego się z konstelacji Żyrafy, który raz na dobę przechodzi przez zenit – najpierw nad Kownem, a 20 minut później nad Gdańskiem. Tak prezentuje się ów temat w wersji diatonicznej i chromatycznej:
Pitagoras (572-497 p.n.e.) prawdopodobnie zaakceptowałby takie podejście, ponieważ sztuka muzyki to liczby, które tworzą nieskończone kombinacje i za każdym razem otwierają nas na nową przygodę i nowe odkrycia. Obejmująca nas dzięki temu radość życia potęgowana jest zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że odległy o tysiące lat świetlnych pulsar stale tyka swoim kosmicznym sercem.
Utwór dedykuję moim przyjaciołom w Gdańsku, Janowi Heweliuszowi i Wiecznemu Pulsowi.
Giedrius Kuprevičius”
Giedrius Kuprevičius – wybitny kompozytor litewski, pedagog, eseista, działacz kulturalny, carillonista. Komponuje opery, balety, musicale, nie stroni od muzyki elektronicznej. Ważnym rozdziałem w jego życiu jest także carillon – od 1957 roku grał regularne recitale na kowieńskim instrumencie. Jego utwory charakteryzuje często silny element improwizacyjny i powiązania z literaturą i sztukami wizualnymi. Pisze również muzykę teatralną i filmową.
Organizator: Polskie Stowarzyszenie Carillonowe
Partnerzy: Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
Gdańskie Szkoły Autonomiczne
OO. Karmelici
Jesteśmy partnerem ciekawego wydarzenia artystycznego, które organizuje Polskie Stowarzyszenie Carillonowe. Podczas koncertu wystąpi także Fontanna Heweliusza.
Termin: 3 maja 2017 roku, godz. 21.00
Wstęp wolny
Miejsca do słuchania: dziedziniec OO. Karmelitów, Skwer przy Wielkim Młynie w Gdańsku
Polskie Stowarzyszenie Carillonowe ma zaszczyt zaprosić na wyjątkowe wydarzenie artystyczne, jakim będzie prawykonanie utworu „Wieczne Pulsary” litewskiego kompozytora Giedriusa Kuprevičiusa na elektronikę i carillon. Koncert odbędzie się na carillonie św. Katarzyny, a słuchać go można na dziedzińcu klasztornym zakonu Ojców Karmelitów przy kościele [54°21'14,68 " N; 18°39'04,52 " E], gdzie ustawiony będzie też ekran z obrazem grającego carillonisty.
Bezpośrednio po utworze Pulsaria Perpetua, o godzinie 21.48, usłyszymy utwór Kamila Cieślika – Opowieści fontanny Heweliusza inaugurujący letni sezon Fontanny Heweliusza – Wodowanie Sztuki. Fontanna będzie „grała” w każdy piątek, sobotę i niedzielę o 21.45.
Na dziedzińcu klasztornym będzie ustawiony teleskop z obserwatorium Gdańskich Szkół Autonomicznych, który nastawi i udzieli objaśnień Adam Dąbrowski.
Projekt dofinansowano z budżetu kultury Miasta Gdańska.
O PULSARIA PERPETUA
„Praca ta nie powstałaby, gdyby nie Jan Heweliusz i gdańskie carillony. Johannes Hevelius (1611-1687) – gdański astronom i wierny poddany polskich królów, to symbol przestrzeni, wieczności i pulsarów, które są niczym innym jak przejawem czasu, bez którego życie byłoby martwe, tak jak i bez muzyki.
Kompozycja „Pulsaria Perpetua - Wieczne Pulsary - Amžinieji Pulsarai”, rozpięta jest na metryce przestrzeni i na zarejestrowanych dźwiękach pulsarów. Te dwa fenomeny leżą u podstaw całej natury muzyki. Dzwony pięknego carillonu kościoła św. Katarzyny wyśpiewają i wyrażą mój stosunek do Harmonii Kosmosu. Jeden z tematów muzycznych kompozycji urodził się formalnie z nazwy pulsara B 0329+54, znajdującego się z konstelacji Żyrafy, który raz na dobę przechodzi przez zenit – najpierw nad Kownem, a 20 minut później nad Gdańskiem. Tak prezentuje się ów temat w wersji diatonicznej i chromatycznej:
Pitagoras (572-497 p.n.e.) prawdopodobnie zaakceptowałby takie podejście, ponieważ sztuka muzyki to liczby, które tworzą nieskończone kombinacje i za każdym razem otwierają nas na nową przygodę i nowe odkrycia. Obejmująca nas dzięki temu radość życia potęgowana jest zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że odległy o tysiące lat świetlnych pulsar stale tyka swoim kosmicznym sercem.
Utwór dedykuję moim przyjaciołom w Gdańsku, Janowi Heweliuszowi i Wiecznemu Pulsowi.
Giedrius Kuprevičius”
Giedrius Kuprevičius – wybitny kompozytor litewski, pedagog, eseista, działacz kulturalny, carillonista. Komponuje opery, balety, musicale, nie stroni od muzyki elektronicznej. Ważnym rozdziałem w jego życiu jest także carillon – od 1957 roku grał regularne recitale na kowieńskim instrumencie. Jego utwory charakteryzuje często silny element improwizacyjny i powiązania z literaturą i sztukami wizualnymi. Pisze również muzykę teatralną i filmową.
Organizator: Polskie Stowarzyszenie Carillonowe
Partnerzy: Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
Gdańskie Szkoły Autonomiczne
OO. Karmelici